Arta fotografica

IMPORTANT E SA " VEZI " NU DOAR SA " PRIVESTI "
Fototgrafia este o arta; este pasiunea de a comunica altor persoane emotiile starnite de un subiect.  Pentru a realiza fotografii grozave trebuie sa fii pasionat de ceea ce fotografiezi ; trebuie sa privesti subiectul din mai multe unghiuri,sa gasesti cea mai buna distanta, cea mai buna lumina si sa te concentrezi pentru a intelege fotografia pe care vrei sa o faci. Acea fotografie trebuie sa comunice, sa exprime sau sa transmita ceva.Prin fotografie poti sa te exprimi mai bine decat prin 1000 de cuvinte.Cel mai bine inveti analizand si reanalizand propiile fotografii. Nu incerca sa cuprinzi totul intr-o singura fotografie; fotografiaza subiecte interesante pastrand simplitatea cadrului, cauta unghiuri cat mai unice, incearca sa fii tu insuti,cauta un sens in fiecare subiect fotografiat si nu uita: 
NU EXISTA REGULI ! 


Cateva sfaturi pentru incepatori:
Evita sa ai in cadru personaje prea mici in raport cu decorul sau, cu alte cuvinte, fotoportret cu ditamai copacul si prietenii de marimea frunzei. Sursa de lumina trebuie sa fie situata undeva in spatele fotografului, cu exceptia cazurilor in care se urmareste obtinerea unui efect artistic de ambianta. 
Cand faci fotografii noaptea sau intr-un spatiu intunecat si blitul tau nu e prea puternic nu te departa la mai mult de 2 metri de subiect. Cu un focalizator automat blitul permite un portret sau o fotografie de cuplu tip „bust” dar in nici un caz o fotografie de grup. 
Nu e bine sa faci fotografii in plin soare. Atunci cand luminozitatea este puternica, umbrele sunt inevitabile in apropierea unor obiecte de culoare deschisa care se transforma in reflector.          
Pentru personaje in miscare foloseste modul „sport” sau „copii” (vezi instructiunile de folosire ale aparatului) sau un timp de expunere de minimum 1/125. 

CUM SA FACI O FOTOGRAFIE BUNICICA 
Apropie-te de subiect variaza incadrarea – inclusiv planuri in picioare, plan american (taiat la talie), diverse portrete. 
Nu apasa declansatorul inainte de a gandi putin (incadrare, atmosfera, compozitia decorului); scoate din cadru elementele nepotrivite (scrumiera de pe masa, sosetele de sub pat); aranjeaza-ti subiectii, dar aminteste-ti ca uneori poti sa declansezi blitul si fara a-i atentiona (pentru mai multa naturalete). 
Nu ezita sa faci si incadrari verticale, in care sa prinzi cerul si peisajul din jur; uita-te putin si la ceea ce este in spatele personajului (lada de gunoi, un maidanez cu piciorul ridicat ). 
Nu surprinde linia orizontului la mijloc, decat daca subiectul fotografiat nu poate fi incadrat altfel. 
Iulian Gherasim

ganditoarea

Am placerea sa va anunt ca aceasta fotografie, insotita de alte doua fotografii realizate de mine se regasesc in revista FOTOGRAFIA PASIUNEA MEA. Multumesc celor care au apreciat fotografiile mele si sper sa apar si in numerele viitoare ale revistei. Puteti vedea revista AICI
Va invit si pe dumneavostra sa o rasfoiti si sa va alaturati siteului 

Efecte photoshop



Despre efecte de glow

Va atasez un fisier psd sa vedeti cum sunt facute efectele de glowing.
Fisierul il puteti descarca de aici.

Imaginea pe care am adaugat elemente de glowing este:

In imaginea de mai sus identificam 3 elemente de glowing: chenarul tabloului, scrisul de pe perete si sagetile.
Pentru a desena acele sageti procedati astfel:
- desenati cu custome shape o sageata de culoare alba.
- dati ctrl T (free transform) pe layerul cu sageata si aranjati-o in perspectiva. Dupa cum vedeti si in imagine capatul sagetii este mai lat iar pe masura ce se indreapta spre varf devine mai ingusta perspectiva. La fel s-a procedat si cu scrisul "coca cola in ceea ce priveste perspectiva.
- apasati butonul din partea de jos a layerelor (cel numit fx), apoi alegeti din lista,blending option si vi se va deschide fereastra layer style. In acea fereastra aplicati setarile pe care le veti vedea in fisierul psd pe care vi l-am pus la dispozitie.

Tot in fisier mai gasiti si alte layere si filtre dupa care va puteti ghida in lucrarile voastre.

Poza initiala este:



Imaginea finala






Va descriu in mare cateva elemente pe care le-am adaugat pe fotografia initiala.

1. Punctuletele acelea mici si stralucitoare din partea din stanga a imaginii care emana o lumina rosie au fost realizati folosind o dara de fum iar la blending mode am ales disolve.2. Elementele de glowing (stralucire) nu le mai descriu deoarece cred ca le cunoasteti fiindca sunt prezente pe o gramada de site-uri de profil. 3. Capul tipei care apare pe fundal a fost realizat f usor dubland layerul initial si i-am aplicat un soft light. Am sters restul decorului lasand sa se vada doar capul, cap care de asemenea a fost redimensionat (marit).4. Am mai aplicat o vignetta (pentru cine nu stie asta inseamna inegrirea fotografiei la colturi).5.Am mai creeat doua layere cu culori, rosu si albastru. Practic am dat cu pensula cateva linii rosii si alte cateva albastre dupa care am aplicat un gaussian blur si am ales modul color.6. Am aplicat si un filtru de culoare din image/adjustments/photo filter si am ales un filtru predefinit din lista si anume cooling filter.

Daca stiti elementele de baza nu cred ca e greu in a face ceva asemanator.Imaginea initiala


Imagini 3D

Se vorbeşte din ce în ce mai mult despre filme 3D, monitoare 3D şi televizoare 3D. Acest nou trend al industriei IT nu este însă la fel de agresiv promovat precum a fost şi încă este "full HD", producătorii având încă rezerve legate de succesul lui.Vom încerca în continuare să prezentăm pe scurt tehnologiile 3D folosite în pentru monitoare, televizoare şi alte ecrane, analizând în acelaşi timp motivele pentru care nu avem încă dispozitive 3D pe birourile noastre.
Ochii şi percepţia 3D
Motivul pentru care nu vedem lumea din jurul nostru ca o imagine plată de pe un monitor este că avem doi ochi. Percepţia adâncimii de câmp este dată printre altele de faptul că privim obiectele din două puncte distincte, aflate pe acelaşi plan, la o mică depărtare unul de cealălalt. Procesul care dă senzaţia de profunzime de câmp şi care face parte din percepţia vizuală se numeşte stereopsis. El a fost descris prima dată în 1838 şi a stat la baza primilor ochelari stereoscopici. În locul fiecărei lentile se găsea o imagine a aceluiaşi obiect, însă dintr-o perspectivă puţin diferită. Aceeaşi tehnolgie este folosită şi în zilele noastre, însă în locul imaginii se găseşte un mic ecran LCD. Pentru crearea efectului 3D, cele două imagini afişate de ecrane sunt puţin diferite. Dispozitivul se numeşte virtual retinal display (VRD) şi poate fi folosit printre altele pentru afişarea imaginilor din jocurile pe calculator.

Ochelari cu VRD - pot fi folosiţi pentru obţinerea imaginilor 3DOchelari cu VRD - pot fi folosiţi pentru obţinerea imaginilor 3D
Metode de obţinere a imaginilor 3D
Procedeul anaglifelor sau ochelarii cu lentile colorate
Plecând de la ideea că obţinerea unei imagini 3D implică folosirea a două perpective diferite asupra unui obiect, în anul 1853 a fost dezvoltat procedeul anaglifelor. Cele două imagini, obţinute prin fotografiere din două puncte aflate la distanţa dintre ochi sunt imprimate sau proiectate cu filtre de culori diferite pe aceeaşi suprafaţă. Cele mai frecvent folosite culori sunt roşu şi albastru deschis (cyan). Imaginea obţinută nu arată bine dacă este văzută cu ochiul liber, însă folosind ochelari cu lentile colorate, adâncimea de câmp este percepută.

Ochelari din carton cu lentile colorateOchelari din carton cu lentile colorate
Cum funcţionează
Ochiul acoperit de lentila roşie percepe zonele roşii din imagine ca fiind albe şi pe cele cyan ca fiind negre. În mod similar sunt percepute culorile şi de celălalt ochi. Albul şi negrul de pe imagine sunt percepute la fel de fiecare ochi. Imaginile percepute de ochi sunt combinate în creier, iar diferenţele dintre ele sunt interpretate ca fiind diferenţe de distanţă. Astfel apare senzaţia de adâncime de câmp.

Imagine obţinută prin procedeul anaglifelorImagine obţinută prin procedeul anaglifelor
Avantaje şi dezavantaje
Deşi imaginile obţinute cu procedeul anaglifelor se pot vedea în general acceptabil cu ochelari ieftini, din carton, este recomandată folosirea unora ceva mai sofisticaţi. Imaginea văzută prin lentila roşie este percepută de obicei puţin cam în ceaţă şi se foloseşte o ajustare de dioptrie cu + 0,5 care deranjează pe unele persoane. În general, purtearea ochelarilor cu lentile colorate nu deranjează spectatorii. Din păcate, prin această metodă nu pot fi reproduse foarte bine toate culorile, în mod special albastrul cerului, verdele vegetaţiei şi nuanţa pielii.

Ochelari cu lentile colorate, cu compensare de dioptrieOchelari cu lentile colorate, cu compensare de dioptrie
Imagini polarizate - ochelarii cu lentile polarizate
Lentilele polarizate pot fi comparate cu storurile de la o fereastră. Ele blochează lumina care vine dintr-o direcţie şi o lasă să treacă pe cea care are aceeaşi orientare ca şi scândurelele din lemn. În acelaşi fel, lentilele polarizate blochează anumite frecvenţe ale luminii, în funcţie de unghiul în care sunt dispuse. Pentru ca fiecare ochi să vadă o imagine diferită, sunt folosite două lentile cu polarizare la 90 de grade una faţă de cealaltă. Proiecţia imaginii se face folosind două proiectoare cu filtre polarizatoare compatibile cu cele ale ochelarilor.
Cum funcţionează

Ecrane 3D – cum funcţionează şi de ce nu le avem pe birou
Fiecare cadru al filmului este afişat de două ori, odată cu un proiector pentru ochiul stâng şi cu celălalt proiector pentru ochiul drept. Pentru ca cele două imagini să fie percepute fiecare de către un ochi, trebuie folosit un ecran de proiecţie special, care păstrează polarizare. Acesta se numeşte ecran argintiu (silver screen) şi reflectă imaginile în funcţie de polarizarea ortogonală a fiecăreia, folosind dungi verticale din materiale reflectorizante. Aşa se face că imaginea pentru ochiul stâng nu va fi vizibilă pentru ochiul drept şi invers. Alături de polarizarea verticală există şi o tehnică ce implică polarizarea circulară a imaginilor. 
Textura unui silver screenTextura unui silver screen
Avantaje şi dezavantaje
Această tehnică nu necesită alterarea conţinutului video, care trebuie însă obţinut cu două camere alăturate. Din păcate, sunt necesare echipamente scumpe şi ecrane speciale pentru obţinerea unei experienţe 3D. Ochelarii pot fi achiziţionaţi cu un preţ rezonabil, însă această tehnolgie 3D nu se pretează pentru uz personal. Ca să nu mai vorbim de faptul că atunci când capul spectatorul se apleacă într-o parte, polarizarea se schimbă şi senzaţia de adâncime de câmp dispare.

Ochelari cu lentile polarizate circularOchelari cu lentile polarizate circular
Ochelarii cu lentilă obturatoare
Această tehnologie a ajuns să fie promovată direct pe piaţa IT de una din cele mai importante companii din domeniu, şi anume Nvidia. Ea are la bază o pereche de ochelari a căror lentile sunt de fapt panouri LCD. Acestea blochează alternativ lumina către fiecare ochi şi sunt sincronizaţi cu calculatorul. Placa video afişează alternativ cadrele pentru fiecare ochi, în sincronizare perfectă cu ochelarii.

Ochelarii cu obturator de la Nvidia şi dispozitivul de sincronizareOchelarii cu obturator de la Nvidia şi dispozitivul de sincronizare
Cum funcţionează
Folosirea acestor ochelari este similară cu acoperirea pe rând a fiecărui ochi cu mâna. Pentru că fiecare cadru trebuie afişat de două ori, iar frecvenţa standard a imaginii oferite de PC este de 60 Hz, această tehnologie necesită un monitor special. El trebuie să funcţioneze la 120 Hz şi pe piaţă au început deja să apară câteva modele. Jocurile pot fi uşor modificate pentru a suporta tehnologia 3D Vision, însă pentru filme este necesară filmarea cu două camere.

Imagine stereoscopică obţinută cu Nvidia 3D VisionImagine stereoscopică obţinută cu Nvidia 3D Vision
Avantaje şi dezavantaje
Se poate spune că pentru utilizatorul de rând aceasta este cea mai accesibilă metodă de-a avea acasă, pe birou, jocuri 3D. Din păcate, partea de filme nu este momentan acoperită. Doar filmele în format special pot fi vizualizate cu 3D Vision. Din experienţa personală pot să spun că senzaţia oferită este aparte, însă nu totdeauna plăcută. Ochii se resimt după mai bine de o oră de purtare a ochelarilor, iar unele persoane nu-i pot suporta aproape deloc. De asemenea, preţul sistemului format din ochelari şi monitor este de aproximativ 1.800 lei, alte condiţii fiind folosirea unei plăci video Nvidia şi rularea titlurilor care suportă această tehnologie. În locul monitorului poate fi folosit şi un proiector DLP, însă preţul unui model ieftin, cu rezoluţie de doar 1024x768 de pixeli, este de aproximatic 2.500 lei.
Televizoare autostereoscopice
Sunt singurele dispozitive la care poţi să te uiţi fără ochelari şi să percepi o adâncime de câmp a imaginii. Aceste televizoare sunt folosite exclusiv în industria publicitară şi au apărut chiar şi prin mall-urile şi magazinele din ţara noastră.
Cum funcţionează
Principiul de funcţionare este similar cu cel folosit pentru fotografiile care se schimbau atunci când te uitai dintr-un alt unghi la ele. Pe ecran sunt dispuse lentile verticale subţiri care măresc anumite imagini în funcţie de unghiul din care sunt privite, oferind percepţia de adâncime de câmp.

Cum funcţionează un monitor autostereoscopicCum funcţionează un monitor autostereoscopic
Avantaje şi dezavantaje
Marele avantaj al acestei metode este acela că nu necesită ochelari speciali. Altfel, televizoarele autostereoscopice au dimensiuni limitate, unghiuri de vizibilitate relativ înguste şi pot da dureri de cap celor care le privesc. Nu mai vorbim de faptul că preţul este cu mult peste ce şi-ar putea permite un utilizator de rând.

Televizor 3D autostereoscopic de la Philips - 25.000 $Televizor 3D autostereoscopic de la Philips - 25.000 $
Concluzii
Aceste patru metode nu sunt singurele folosite pentru obţinerea unor imagini 3D, însă sunt cele mai populare. Celelalte se regăsesc în aplicaţii specializate şi nu se îndreaptă prea curând spre biroul utilizatorului obişnuit. În plus, aproape orice altă metodă se bazează pe oferirea unei imagini diferite pentru fiecare ochi. Motivele pentru care n-o să vedem prea curând tehnologiile 3D implementate în casele utilizatorilor de rând nu mai sunt atât de legate de preţ ca acum câţiva ani. Ele ţin însă de lipsa conţinutului. Atâta timp cât nu ai o sursă video care să redea două imagini diferite pentru fiecare cadru sau care să creeze pe loc cele două imagini, televizorul sau proiectorul capabile să le redea sunt inutile.
Dacă în cazul jocurilor pe calculator este relativ uşor să se obţină un flux video 3D, pentru filme lucrurile stau altfel. Fie au fost filmate cu două camere, caz în care pe acelaşi disc trebuie să fie incluse ambele fişiere obţinute, fie urmează să fie procesate pentru a se obţine artificial o a doua imagine pentru fiecare cadru. Se discută deja posibilitatea includerii pe discurile Blu-ray a informaţiei necesare pentru ca filmele să poată fi vizionate pe ecrane 3D care necesită ochelari cu lentile colorate sau cu obturator. Chiar şi aşa, nu toţi spectatorii suportă acest tip de ochelari, ce pot provoca dureri de cap şi ameţeli.




Cea mai la indemana metoda in cazul unor utilizatori simpli este de a vizualiza 3D cu ajutorul unor ochelari cu 2 lentile in doua culori disincte: rosu si cyan (un albastru deschis). Pretul pentru o astfel de pereche pleaca de la 5 lei, am gasit o gramada de oferte pe site-ul okazii.
Codul de culoare pentru rosu in sistem CMYK este ff0000 iar pentru cyan este 00ffff.  Daca nu cunoasteti ce sunt alea coduri de culoare vedeti si coduri culoare
In sistem RGB (rosu, verde, albastru) codul pentru rosu este 255,0,0 si pentru cyan este 0,0,255.

In Photoshop daca dam dublu click pe patratica de unde selectam culorile (set foreground color) putem scrie codurile de culoare in oricare dintre cele doua sisteme CMYK sau RGB si vom avea culoarea corespunzatoare.

Daca vrem sa creem o imagine 3D facem in felul urmator:

1. Facem o poza cu aparatul de fotografiat ( de preferat sa avem stativ)
2. Facem si a doua poza mutand aparatul pe orizontala (cu tot cu stativ bineinteles) la 6cm si jumate la stanga sau la dreapta. Avem grija sa pastram liniile pe fotografiere paralele, astfel incat sa nu avem convergenta.
(acei 6,5 cm reprezinta imaginea dintre ochi).
3. Deschidem Photoshopul si cele doua imagini. Pe cea cu lacatel o deblocam dand dublu click si dam OK, aceasta devenind layer 0.
4. Intram in layer style si debifam channels red ca in imaginea de mai jos


5. Pe imaginea de deasupra tot in layer style debifam G si B (gren si blue, asadar va ramane rosu) si dam k.
6. La blending mode alegem screen.

Imaginea rezultata pe care trebuie sa o privim cu ochelari 3D este:

Photoshop by boitan...Mai multe AICI

Redimensionare automata mai multe fotografii

Zilele trecute m-am gandit sa-mi salvez cateva foto din pc pe telefon. Telefonul meu (un nokia 6500 slide) suporta rezolutii ale imaginii de 320*240 iar eu in pc le aveam pe rezolutia de 1600*1200.
Se punea intrebarea cum sa redimensionez automat continutul unui folder cu 100 imagini dintr-o singura miscare pentru a nu mai pierde timp sa iau fiecare foto in parte.

Raspuns: deschidem photoshopul si in file>scripts>image processor
in sectiunea 1 alegem folderul care contine pozele ce trebuiesc modificate
in sectiunea 2 selectam folderul in care se vor salva pozele modificate
in sectiunea 3 alegem tipul fisierelor (extensia), rezolutia care se va aplica si calitatea imaginii dupa modificare
in sectiunea 4 alegem daca pe langa modificarea rezolutiei mai dorim si alte modificari automate (de exemplu putem aplica o actiune default sau chiar o actiune creata de noi in prealabil). Un exemplu concret ar fi desaturarea tuturor fotografiilor sau un alt exemplu aplicarea unui filtru de culoare sau ambele concomitent prin crearea unei actiuni proprii. Tot in aceasta sectiune avem posibilitatea introducerii copyright'ului.

Si ca sa nu fie tutorialul sec alatur mai jos una din fotografiile modificate de mine.






alb-negru fete









PHOTOSHOP BY BOITAN



Imi aduc aminte ca atunci cand m-am apucat de photoshop am cautat un tutorial in ceea ce priveste retusarea unui portret si nu am gasit unul de la A la Z (poate nu am stiut unde sa caut)

Am mai postat cu ceva timp in urma un tutorial in care nu v-am aratat etapele pas  cu pas  ci doar rezultatele si am  vorbit in mare  despre cum  se retuseaza  un  portret vezi aici
Acum voi aborda acest subiect mai amanuntit iar fiecare etapa de editare va avea un tutorial video.
Fac acest post pentru ca am vazut ca au fost interogari cu google in ceea ce priveste un astfel de tutorial. Pentru a finaliza tutorialul aveti nevoie de o unealta profesionala de improspatare a tenului. O puteti descarca de pe net; este vorba softul de la imagenomic care are trei componente: realgrain, portraiture, noiseware professional. Cu ajutorul primului element putem face o fotografie sa aibe granulatie de film, putem ajusta culori, sau folosi split tonuri (efecte superbe) cu portraiture rectificam tenul si cu noiseware professional scoatem zgomotul de imagine. In lipsa aceste unelte ne putem descura si cu ce are fotoshopul in dotare. (duplicate layer, schimbam layerul pe modul overlay si aplicam un gaussian blur dupa care reglam opacitatea layerului si aplicam si o masca si descoperim ochii, buzele si parul deoarece pe acestea vrem sa le pastram textura)

Imaginea initiala de la care am plecat este:  



Imaginea la care am ajuns este:



Pasul 1.Colorarea parului. Am ales o metoda ceva mai complicata folosind o metoda de selectie pe care e bine sa o invatati deoarece o mai puteti folosi si in selectarea coroanei unui copac de exemplu. Obiectele foarte fine cu multe firisoare, frunzulite, etc sunt dificil de selectat si trebuiesc folosite tehnici speciale cum este si aceasta pe care o voi prezenta.(selectia unui obiect folosind canalele de culoare "channels")
Daca vi se pare grea metoda de selectie a parului puteti folosi metoda de colorare a buzelor  si in cazul parului (dati cu brush pe modul color peste par; daca avem par de culoare inchisa il mai deschidem la ton folosind image-adjustments-shadow/highlights)
Schimbarea culorii parului o puteti urmari aici View color hair 

Pasul 2. Schimbarea colorarii ochilor se face intr-un mod foarte simplu si rapid. Nu e nevoie sa ne complicam cu selectii. Daca vrem putem aplica si gaussian blur pe ochi pentru o mai buna imprastiere a culorii, apoi aplicam o masca si lasam sa se vada doar irisul, restul il acoperim (cu ajutorul mastii).
Culoarea ochilor o puteti urmari aici View color eyes

Pasul 3. Schimbarea colorarii buzelor se face asemanator ochilorView color lips

 Pasul 4. Retusarea pielii am realizat-o cu pluginul de la imagenomic despre care v-am vorbit.
Tutorialul video il puteti urmarii aici View retouching and glow skin

Mai devreme am vorbit despre componenta realgrain. Un exemplu de split tonuri il puteti vedea mai jos.
Dati si click pe poza pentru a vedea indeapoapre culorile si texturile 


efectul dave hill

Acest efect aduca a animatie, desen, asemanator cu eroii din benzile desenate. Cum putem reproduce acest efect? Acum depinde ce avem la indemana, adica daca avem vreun plugin ca sa ne faca viata mai usoara si cu rezultate mai bune sau direct cu ce ne ofera photoshopul.

Cateva exemple de imagini carora le-am aplicat acest efect puteti vedea mai jos.

                              
                                Before

                                After


                                                    Before
                                                    After


Mai atasez si alte exemple din colectia personala.





In varianta cu plugin'ul lucisart var. 3.01 cu care am lucrat eu in photoshop cs4 pasii sunt urmatorii:

1. Open foto pe care vrem sa o prelucram
2. Duplicate layer
3. Pe layerul duplicat alegem 
filter>lucis>lucis art 3se cu setarile (alegem modul sculpture, strenght default adica 0, smooth detail 5, mix with original image 15%original 85%processed
Setam saturatia la o valoare aprox. de 50%

Gata!

Daca dorim mai putem procesa un pic imaginea
Filtre optionale:
- diffuse glow pentru stralucire pe partile mai luminoase (fara granulatie)- image>adjustement>shadow/highlighs la shadow si la highlights setam amount 0% si umblam doar la midtone contrast (crestem valoarea dupa preferinta)
- pentru ca desenul nostru sa semene mai mult a animatie alegem din
filter>artistic>poster edges si stabilim setarile edge tikness 0, edge intensity 0, posterization max ( valoarea 6)
- dupa setarea poster edges pentru a inmuia marginile alegem 
filter>blur>surface blur cu valorile 5px si 16 levels
- pentru reliefarea conturului alegem 
filter>sharpen>unsharp mask cu valorile amount 18, radius 60, treshold 0.

Daca nu aveti softul lucisart e un pic mai complicat de obtinut acest efect deoarece sunt necesari mai multi pasi si nu prea ajungeti la acelasi rezultat ca si in cazul folosirii pluginului.


Doua foto facute HDR (high dynamic range) by Bogdan Boitan


after
before
after

before